I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 10 May 2012

TAQLID DAN SEJARAH PERKEMBANGANNYA


1.0              Pendahuluan
Secara umumnya taqlid bererti menerima apa sahaja  hukum yang difatwakan oleh para ulama mujtahidin tanpa usul periksa atas penilaian ianya suatu hakikat syara’ yang perlu diikuti. Ianya suatu konsep atau amalan yang bertentangan dengan konsep ijtihad yang bermaksud penelitian terhadap maksud al-Quran dan as-Sunnah dan membuat kesimpulan hukum darinya.[1]

            Sikap atau amalan seperti ini pada dasarnya bukan perkara yang dilarang dalam syariat Islam dan bukan suatu perkara baru dalam sejarah perundangan Islam sendiri. Taqlid telah muncul sejak zaman permulaan Islam lagi dan merupakan amalan majoriti umat Islam setiap zaman.[2] Kemampuan umat Islam yang mampu berijtihad sangat sedikit bilangannya berbanding majoriti umat Islam yang tidak mempunyai kemampuan untuk berijtihad. Usaha ijtihad biasanya dilakukan oleh golongan kecil sahaja dan majoritinya menerima sahaja fatwa-fatwa yang diijtihadkan itu dengan terbuka.

            Keadaan ini sesuai dengan pengkhususan dalam hidup bermasyarakat hari ini. Jika semua umat Islam diperlukan untuk mencapai tahap boleh berijtihad tentang hukum-hukum tertentu, menyebabkan banyak perkara lain akan tergendala dalam pembinaan masyarakat. Ini kerana ijtihad merupakan suatu amalan yang memerlukan penumpuan sepenuh masa yang gigih serta pemahaman yang tinggi untuk mencapainya.

2.0              Jenis-jenis taqlid
Taqlid mempunya beberapa bahagian iaitu taqlid yang haram diikuti serta berpegang dengannya atau bersandarkan kepadanya. Selain daripada itu  ada juga wajib berpegang dengannya serta ada yang harus berpegang dengannya.

            Taqlid yang haram diamalkan ialah perkara yang telah disepakati oleh jumhur ulama mengharamkannya. Antaranya ialah taqlid yang tidak mahu mengikuti ajaran Islam  dan bertaqlid kepada ajaran sesat. Firman Allah:

y7Ï9ºxx.ur !$tB $uZù=yör& `ÏB y7Î=ö7s% Îû 7ptƒös% `ÏiB @ƒÉ¯R žwÎ) tA$s% !$ydqèùuŽøIãB $¯RÎ) !$tRôy`ur $tRuä!$t/#uä #n?tã 7p¨Bé& $¯RÎ)ur #n?tã NÏd̍»rO#uä šcrßtFø)B ÇËÌÈ  
Dan Demikianlah halnya (orang-orang Yang taqlid buta); Kami tidak mengutus sebelummu (Wahai Muhammad) kepada (penduduk) sesebuah negeri, seseorang Rasul pemberi amaran, melainkan orang-orang Yang berada Dalam kemewahan di negeri itu berkata: "Sesungguhnya Kami dapati datuk nenek Kami menurut satu jalan ugama, dan Sesungguhnya Kami hanya mengikut jejak mereka sahaja".
(Surah al-Zukhruf: 23)

                Jenis taqlid yang diharamkan lain ialah taqlid kepada orang yang tidak diketahui latar belakang pendidikannya dan keilmuannya. Kita tidak pasti orang yang diikuti itu ahli fatwa atau sebaliknya dan dia mempunyai kemampuan berijtihad atau tidak. Firman Allah:

Ÿwur ß#ø)s? $tB }§øŠs9 y7s9 ¾ÏmÎ/ íOù=Ïæ 4 ¨bÎ) yìôJ¡¡9$# uŽ|Çt7ø9$#ur yŠ#xsàÿø9$#ur @ä. y7Í´¯»s9'ré& tb%x. çm÷Ytã Zwqä«ó¡tB ÇÌÏÈ  
Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
(Surah al-Israa’: 36)

            Taqlid yang wajib ialah mengikuti atau bertaqlid kepada kata-kata dan fatwa seseorang yang maksum serta telah diakui menjadi hujah iaitu dengan mengikuti Rasulullah s.a.w yang dikenali sebagai Ittiba’.

            Manakala taqlid harus ialah seseorang yang mengikuti dan berpegang dengan fatwa serta pendapat para mujtahid yang layak berijtihad dalam perkara berkaitan syariat dengan syarat selagi fatwa tersebut secara jelas tidak bercanggah dengan dasar syariat.

3.0              Hukum bertaqlid
Taqlid merupakan suatu perkembangan yang baru dimana ia telah bermula pada permulaan abad keempat hijrah. Ulama tidak ada sepakat terhadap pengharusan taqlid khususnya dalam perkara yang berkaitan syariat berbentuk amaliah yang ditetapkan menerusi dalil-dalil zanni.

            Pendapat pertama mengatakan taqlid tidak harus secara mutlak. Menurut pendapat muktazilah di Baghdad, Zahiri serta majoriti syiah imamiah, semua orang tidak diharuskan bertaqlid secara mutlak dalam perkara syariat atau fiqh. Menurut pandangan Ibn Hazm menyatakan bahawa taqlid itu hukumnya haram, Ibn Arabi juga mengatakan haram taqlid dalam semua urusan agama. Untuk itu setiap mukallaf hendaklah berijtihad serta mengetahui kaedah istinbat hukum beserta dalilnya dengan alasan berdasarkan firman Allah:

(#qãèÎ7®?$# !$tB tAÌRé& Nä3øŠs9Î) `ÏiB óOä3În/§ Ÿwur (#qãèÎ7­Fs? `ÏB ÿ¾ÏmÏRrߊ uä!$uÏ9÷rr& 3 WxÎ=s% $¨B tbr㍩.xs? ÇÌÈ
 (Katakanlah kepada mereka Wahai Muhammad): "Turutlah apa Yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin Yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".
(Surah al-A’raf: 3)

            Allah sentiasa memerintahkan manusia supaya berfikir dan berusaha untuk mengetahui perkara syariat. Oleh itu pada pandangan golongan yang melarang secara mutlak melarang bertaqlid bercanggah dengan dasar syariat.[3]

            Pendapat yang kedua yang mengharuskan taqlid secara mutlak berhujah bahawa harus bertaqlid samada orang awam atau mereka yang mampu berijtihad menurut pendapat Abu Yaakub Ishak Ibn Ibrahim. Namun menurut pendapat Muhammad Ibn al-Hasan al-Syaibani al-Hanafi, harus hukum bertaqlid bagi orang alim kepada mereka yang lebih alim daripadanya. Namun orang alim tidak boleh bertaqlid kepada orang yang setaraf dengannya dari sudut ilmu.[4]

            Pendapat yang ketiga mengatakan harus bertaqlid terhadap dua keadaan. Keadaan yang pertama ialah kepada orang yang berilmu. Haram hukumnya bertaqlid terhadap ulama dan mereka yang mampu iaitu mereka yang berkuasa untuk membuat kajian sendiri secara terperinci serta memenuhi syarat sebagai mujtahid.[5]

            Kepada orang awam hukumnya diharuskan terhadap orang yang lemah atau tidak mampu berijtihad sendiri. Selain itu ulama mengharuskan taqlid bagi mereka yang tidak mempunyai kemampuan tersebut hendaklah bertaqlid kerana tidak dapat memahami nas-nas. Firman Allah:

!$tBur $uZù=yör& ÆÏB y7Î=ö6s% žwÎ) Zw%y`Í ûÓÇrqœR öNÍköŽs9Î) 4 (#þqè=t«ó¡sù Ÿ@÷dr& ̍ø.Ïe%!$# bÎ) óOçGYä. Ÿw tbqçHs>÷ès? ÇÍÌÈ
Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (Wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, Yang Kami wahyukan kepada mereka. oleh itu Bertanyalah kamu (Wahai golongan musyrik) kepada orang-orang Yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui.
(Surah al-Nahl: 43)

4.0              Latar belakang berlakunya taqlid
Gejala taqlid yang dipertikaikan wujud dalam pertengahan abad yang keempat hijrah. Ianya hasil secara langsung kepada beberapa perkembangan yang berlaku pada masa itu. Para penulis sejarah hukum Islam bersetuju bahawa gejala taqlid ini lahir dari perkembangan politik yang tidak sihat pada waktu itu dalam dunia Islam.[6] Dipercayai pada waktu itu kemajuan dalam bidang ilmu dan intelektual bagi sesuatu masyarakat itu mempunyai hubungan yang rapat dengan ketahanan masyarakat itu sendiri.

            Dari segi politiknya umat Islam  pada waktu itu telah berpecah kepada beberapa kumpulan  yang banyak dan malah kepada beberapa negara yang saling bercakaran merebut kuasa pemerintahan. Di Andalus muncul negara Amawi yang sangat bermusuhan dengan pemerintahan Abbasiyyah. Di Afrika utara telah muncul kerajaan Fatimiah, sedangkan di Yaman dan negeri-negeri sebelah timur telah lahir kerajaan kecil yang diperintah sendiri samada menggunakan nama pemerintahan Abbasiyyah atau sebaliknya.

            Malah Baghdad sendiri yang merupakan pusat pemerintahan umat Islam pada waktu itu tidak terlepas dari pergolakan tidak sihat ini. Ianya telah mengalami perubahan kuasa yang mengancam kestabilan politik dari semasa ke semasa sejak munculnya bani Buaih dan kemudiannya Saljuk sehinggalah kepada serangan Tartar.[7]

            Keadaan politik yang tidak stabil ini telah menimbulkan kesan buruk terhadap perkembangan hukum Islam dan para fuqoha pada masa itu. Ini kerana telah melahirkan beberapa keadaan yang negatif dikalangan fuqoha dan orang awam dan para pemerintah sendiri. Antara faktornya ialah wujudnya kegelisahan di kalangan orang ramai hasil dari kedudukan politik yang tidak stabil dan perebutan kuasa politik yang merugikan umat Islam. Kegelisahan politik ini dipercayai telah menggugat semangat kreatif dikalangan mereka di bidang ilmu.[8]

            Faktor yang kedua dapat dikatakan bahawa terputusnya hubungan antara fuqaha di seluruh pelusuk Negara hasil dari perpecahan kuasa politik antara satu daerah dengan daerah-daerah yang lain. Percakaran politik untuk merebut kuasa antara daerah-daerah telah menghalang para fuqoha dari berhubung sesama mereka ke luar batas daerah maing-masing. Hasilnya mereka memilih untuk berdiam diri di daerah masing-masing.[9]

            Para pemerintah tidak lagi menaruh minat yang tinggi terhadap perkembangan ilmu hukum. Mereka sebaliknya lebih berminat melakukan kerja-kerja pengintipan terhadap musuh-musuh mereka dan menyediakan kekuatan untuk menghadapi kemungkinan serangan dari luar atau dalam negara sediri.[10]

            Para fuqaha sendiri telah ditindas oleh para pemerintah terutamanya pada setiap kali berlakunya perubahan kuasa dalam mana-mana daerah. Menjadi kebiasaan bagi orang-orang politik dan pemerintah ini untuk memilih fuqoha sebagai mangsa mereka yang pertama dalam gerakan pembersihan selepas berjaya mengambil tampuk kekuasaan kerajaan sebelum ini.[11] Begitulah bermulanya kemalapan ijtihad yang telah menjadikan para fuqoha mundur kebelakang. Pada mulanya kemalapan ini berlaku secara lambat tetapi berubah menjadi semakin cepat kepada zaman kemergelapan.

            Antara sebab-sebab lain yang menjadikan perkembangan ilmu fiqh dan amalan ijtihad terbantut ialah kerana adanya propaganda-propaganda yang kuat bagi sesetengah mazhab fiqh yang ada. Pada umumnya propaganda-propaganda ini berlaku dalam bentuk penyebaran mazhab-mazhab itu dikalangan orang ramai dan usaha mempertahankan pandangannya oleh ulama-ulama mazhab yang berwibawa. Usaha-usaha seperti ini telah menunjukkan amalan taqlid antara fuqaha itu sendiri suatu yang boleh dilakukan.[12]

            Monopoli pangkat dan habuan oleh sesetengah golongan ulama dan para pelajar. Keadaan ini berlaku kerana dikalangan pemerintah yang bersikap berat sebelah terhadap mana-mana mazhab yang tertentu. Keadaan ini sehinggakan keperingkat melarang sama sekali sesuatu jawatan kadi atau mufti itu dijawat oleh orang yang bukan daripada mazhab tertentu. Ini menyebabkan mazhab berkenaan mempunyai daya penarik dan digemari oleh orang ramai, lalu penumpuan terhadap mazhab itu terjadi.[13]

            Sebab-sebab lain perkembangan ilmu fiqh dan ijtihad terbantut sehingga menyebabkan berkembangnya taqlid ialah penutupan pintu ijtihad. Pada mulanya penutupan ini tidak menghalalkan berlakunya ijtihad tetapi menghalang orang-orang yang tidak layak berijtihad dengan cara masing-masing yang banyak mengelirukan masyarakat. Untuk mengelakkan dari berlakunya masalah ini, para ulama telah mengambil jalan yang singkat dengan menutup pintu ijtihad. Ini menyebabkan usaha-usaha untuk menyebarkan kebenaran dalam masyarakat tersekat.[14]


5.0              Ciri-ciri perkembangan taqlid
Gejala taqlid tidak berlaku secara sekaligus tetapi berlaku sedikit demi sedikit sehingga menjadi suatu bentuk perkembangan dalam hukum Islam. Pada peringkat permulaan, ia hanya merupakan sikap negatif para ulama yang tidak bersemangat dan berpandangan terbuka dalam menilai masalah semasa. Mereka lebih senang mengikatkan diri dengan pandangan-pandangan serta pendapat-pendapat yang sedia ada dalam mazhab-mazhab mereka dan mereka mempertahankan pendapat-pendapat itu sedangkan mereka mampu berijtihad. Keadaan ini semakin berkembang  sehingga para fuqaha tidak lagi berusaha untuk menjadi orang-orang yang mampu berijtihad tetapi sebaliknya menjadi orang-orang yang bertaqlid sepenuhnya dalam menentukan hukum.

Penulis sejarah hukum Islam menjadikan kejatuhan kota Baghdad sebagai garis pemisah antara dua peringkat taqlid ini. Peringkat pertama ialah sebelum kejatuhan dimana fuqaha bertaqlid walaupun mempunyai kemampuan untuk beijtihad. Mereka bertaqlid bukan kerana tidak mahu berijtihad  tetapi kerana tidak mahu melakukan atas keyakinan bahawa fatwa-fatwa yang sedia ada  sudah mencukupi bagi diamalkan oleh masyarakat pada waktu itu.

Pada zaman selepas kejatuhan kota Baghdad disebut sebagai zaman taqlid dimana para fuqaha bertaqlid bukan lagi kerana tidak mahu berijtihad semata-mata tetapi tidak tahu bagaimana melakukan denga cara yang betul.

Peringkat pertama ini fuqaha telah membuat sumbangan yang bukan kecil kepada perkembangan hukum fiqh. Walaubagaimanapun sumbangan ini kurang bernilai  dari sudut perkembangan ijtihad disebabkan kerja-kerja yang dilakukan oleh para fuqaha pada waktu itu tidak lebih dari usaha menyunting, mengulas dan membuat pilihan terhadap fatwa-fatwa yang telah sedia ada. Maka kerja-kerja yang mereka lakukan pada waktu itu tidak banyak menambah apa telah ada tetapi mengubah semula apa yang telah sedia ada bagi disesuaikan dengan perkembangan yang ada.

Fuqaha melakukan kerja pada peringkat pertama untuk menerangkan sebab-sebab hukum. Timbunan fatwa tentang hukum yang diwarisi oleh para ulama pada zaman itu dari para imam mereka disertakan dengan sebab-sebab atau ‘ilat masing-masing. Begitu juga hukum-hakam yang difatwakan oleh para imam itu tidak menjelaskan tentang dalil-dalil yang menjadi sandaran kepadanya. Mereka lebih menitikberatkan keterangan tentang hukum dari menyebut dalil-dalil hukum itu sendiri.

Kekosongan inilah kemudian dipenuhi oleh para ulama di peringkat pertama zaman taqlid ini. Lalu mereka menumpukan perhatian kepada soal menerangkan ‘ilat atau sebab hukum-hukum tersebut dengan mengabaikan usaha-usaha berijtihad sebenarnya. Kerja-kerja inilah yang menjadi alasan mereka untuk meninggalkan usaha ijtihad sebenarnya itu dengan keyakinan bahawa ‘ilat hukum boleh menolong para mujtahid dalam usaha ijtihad mereka yang dilakukan  secara berdasarkan qiyas.

Pada peringkat ini, fuqaha menggariskan kaedah istinbat bagi para imam. Setiap imam mujtahid mempunyai cara yang tersendiri dalam membuat kesimpulan hukum dari sumber-sumbernya. Kaedah-kaedah ini kemudiannya diturunkan oleh para ulama’ zaman taqlid ini dengan cara menganalisis fatwa-fatwa yang diberikan oleh para imam tadi untuk menentukan teori pembinaan hukum yang dipakai oleh mereka. Dalam menyempurnakan kerja-kerja tersebut para ulama ini telah menulis banyak buku-buku usul fiqh yang mengandungi teori-teori pembinaan hukum para ulama atau imam mujtahidin terdahulu itu.

Mereka membuat penilaian antara pendapat-pendapat yang berbeza, dan mempertahankan mazhab masing-masing. Walaubagaimanapun disamping nilai-nilai negatif yang banyak dalam kerja-kerja ini, para ulama yang terlibat telah banyak membuat sumbangan yang bermakna terhadap perkembangan pengajian hukum Islam melalui kerja-kerja mereka dengan menulis buku-buku.

6.0              Suasana perundangan zaman taqlid dan usaha-usaha kembali kepada ijtihad
Walaupun amalan taqlid telah bermula sejak pertengahan abad keempat Hijrah lagi dan benar-benar mempengaruhi kalangan ilmu hukum Islam pada pertengahan abad ketujuh hijrah, namun sejarah perundangan Islam tidak luput dari mempunyai tokoh-tokoh pemerintahan atau ulama yang benar-benar menyedari keburukan amalan seperti ini terhadap umat Islam seluruhnya. Mereka ini sentiasa sahaja ada dan terus menetang amalan yang merugikan ini dan mengajak masyarakat Islam kembali kepada ijtihad yang sebenarnya, iaitu berdasarkan kepada al-Quran dan as-Sunnah.

Antara gerakan anti taqlid secara teratur yang lebih awal ialah apa yang dilakukan oleh gerakan Muwahhidin yang lahir di negeri-negeri sebelah Afrika Utara pada pertengahan abad keenam Hijrah. Menyedari bahawa para ulama telah benar-benar tenggelam dalam kitab-kitab furu’ iaitu buku-buku mazhab mengenai hukum-hukum yang terperinci dan telah mengutuk dengan sekeras-kerasnya fenomena ini telah menuntut supaya amalan taqlid seperti itu dihapuskan. Mereka seterusnya menuntut para ulama supaya meninggalkan mazhab Maliki yang dianuti ramai pada ketika itu dan kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah dan jalan ijtihad yang sebenarnya.

Bagi melaksanakan cita-cita gerakan mereka ini dengan lebih tegas lagi mereka telah bertindak merampas segala kitab-kitab fiqh yang ada dalam milik para fuqaha dan orang ramai dan juga seterusnya membakar kitab-kitab itu sesudah diasingkan daripada ayat al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Mereka juga memberi amaran untuk terus bertindak dengan lebih keras terhadap mana-mana fuqaha yang masih terus menggunakan saluran taqlid dalam karya mereka. Ramai para fuqaha yang benar-benar menerima tindakan keras seperti ini pada masa tersebut. Walaubagaimanapun, gerakan ini tidak dapat menempa kejayaan yang boleh dibanggakan, malah terus mati dengan luputnya pemerintahan yang menguasainya oleh beberapa sebab.

Antara sebabnya ialah penggunaan kekerasan. Sebagaimana diterangkan di atas, gerakan ini telah memilih jalan kekerasan untuk melaksanakan cita-cita perjuangan mereka. Sedangkan kekerasan itu meskipun ianya mampu untuk menggerakkan sesuatu dengan segera namun ianya tidak boleh kekal berpengaruh kerana tidak tertanam di lubuk kesedaran. Ia hanya mampu untuk menanam rasa takut yang akan hilang sebaik-baik  sahaja kekerasan itu telah reda atau tidak lagi mempunyai sandaran yang kukuh.

Meskipun pada peringkat permulaannya gerakan ini nampaknya berkesan namun ianya terus tidak dihiraukan sebaik-baik sahaja jatuhnya kerajaan Muwahhidin di sana. Dengan kejatuhan kerajaan Muwahhidin yang merupakan tuan punya idea ini, ketakutan yang dahulunya mendorong para ulama dan masyarakat bertindak mengikuti arahannya menjadi pupus sama sekali. Lalu mereka terus kembali kepada budaya taqlid secara sepenuhnya.

Sebab yang kedua ialah prinsip yang tidak popular. Di samping memerangi taqlid, gerakan ini juga memerangi penggunaan fikiran (ra’y) dalam pembinaan hukum. Sikap atau pandangan seperti ini sebenarnya telah lama dikritik oleh Imam-Imam besar dari kalangan ulama jumhur seperti syafi’e, Malik, Abu Hanifah dan Ahmad bin Hambal. Bagi mereka ini fikiran boleh dan perlu digunakan dalam batas-batasnya dalam usaha membuat kesimpulan hukum dari al-Quran dan as-Sunnah.

Pandangan para imam yang membolehkan penggunaan fikiran ini sebenarnya sudah menjadi sebati dengan pandangan asas para ulama pada waktu itu yang sangat-sangat memusuhi pandangan mazhab Zahiri yang berpendapat sama seperti apa yang sedang diperjuangkan oleh gerakan Muwahhidin itu. Bertolak dari hakikat ini, apa yang diperjuangkan oleh gerakan Muwahhidin ini tidak disifatkan oleh para ulama sebagai suatu yang bertujuan murni. Pada pandangan mereka, suatu usaha untuk menghidupkan pandangan mazhab Zahiri yang telah lama tidak diterima oleh mereka.

Antara gerakan lain yang tercatat dalam sejarah sebagai menentang amalan atau budaya taqlid ini secara teratur ialah apa yang dilakukan oleh Syaikhul Islam Abu al-Abbas Ahmad bin Abdul Halim yang lebih terkenal dengan nama Ibnu Taimiyah. Walaubagaimanapun, oleh kerana pada waktu itu semua orang sangat terpengaruh dengan budaya taqlid itu usaha Ibnu Taimiyah ini telah menghadapi kesukaran yang amat sangat. Dengan gerakannya ini, Ibnu Taimiyah telah dituduh sebagai seorang yang menentang keyakinan umum dalam perundangan.

Beliau kemudiannya dipenjarakan dan akhirnya meninggal dunia dalam penjara. Perjuangan Ibnu Taimiyah ini kemudiannya disambung dengan penuh amanah oleh muridnya sendiri iaitu Abu Abdullah Muhammad bin Abu Bakr yang dikenali sebagai Ibnu Qayim al-Jauziyah. Beliau juga menerima nasib yang tidak kurang padahnya dari apa yang telah diterima oleh gurunya. Beliau dipenjarakan dan menerima azab dalam penjara itu.

Perjuangan kedua-dua tokoh besar ulama ini sebenarnya telah menggugat pandangan semasa para ulama pada waktu itu. Ianya telah mendedahkan kepada dunia Islam betapa pandangan dan sikap yang popular pada waktu itu sebenarnya boleh diubah, dan bahawa pandangan-pandangan yang sebaliknya hanyalah merupakan manifestasi kepada kelemahan cara berfikir dan kerendahan mentaliti umat Islam pada waktu itu sahaja.

Dalam meneruskan usaha atau perjuangan mereka ini ulama-ulama besar tersebut telah menerbitkan fatwa-fatwa yang menarik mengenai persoalan semasa dalam bentuk yang sesuai dengan metodologi syariat serta juga nas dan semangatnya. Hasil-hasil penulisan mereka telah menjadi suatu bentuk baru dalam penulisan hukum yang semasa. Ia tidak lagi merupakan buku-buku yang sukar difahami tetapi sebaliknya terang, jelas dan mudah, seolah-olah suatu penghayatan baru kepada hasil-hasil penulisan para fuqaha zaman ijtihad. Antara buku-buku mereka yang termasyhur ialah kitab al-Fatawa yang ditulis oleh Ibnu Taimiyah dan I’lamul-Muwakqi’in yang ditulis oleh Ibnu Qaiyim.

            Pemikiran-pemikiran Ibnu Taimiyah ini kemudiannya dihayati oleh Abu Abdullah Muhammad bin Abdul Wahab seorang ulama Najd di negeri Hijaz yang meninggal dunia pada tahun 1206 H. Beliau telah menyeru kearah menumpaskan amalan bertaqlid dan kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah. Selanjutnya beliau menyeru kearah kembali menggilapkan semula semangat masyarakat Islam dan melaksanakan hukum Syarak didalamnya, serta bertindak terhadap siapa sahaja yang menyeleweng dari kebenarannya.

Tidak seperti gerakan-gerakan yang terdahulu, gerakan Muhammad Abdul Wahab ini telah mendapat sambutan yang hangat di negeri Hijaz iaitu arab Saudi sekarang ini dan di negeri-negeri Islam yang lain juga. Ianya kemudian dikenali sebagai gerakan Wahabi yang cepat popular di Hijaz. Walaubagaimanapun, menyedari bahaya gerakan ini terhadap kekuasaan politik pemerintah, kerajaan Turki yang memegang tampuk pemerintahan Islam pada waktu itu telah menghasut ulama di luar Hijaz supaya menentang gerakan ini atas alasan ianya mencabar pandangan umum masyarakat Islam tentang hukum pada waktu itu.

            Selain dari itu, terdapat juga beberapa kekeliruan dalam gerakan wahabi ini sendiri yang tidak disenangi oleh para ulama dari negeri-negeri lain. Atas kepentingan dan alasan ini tujuan baik gerakan wahabi tersebut telah ditolak oleh umat Islam di seluruh pelusuk dunia Islam kecuali Hijaz. Dengan itu, meskipun gerakan tersebut berjaya di Hijaz namun ianya terkepung di sana hingga kini.

Pada abad yang selepas itu muncul pula seorang tokoh islah. Beliau ialah as-Syaikh Jamaluddin al-Afghani. Dalam menjalankan usahanya, al-Afghani telah menjelajahi dunia Islam dengan slogan untuk membebaskan mentaliti masyarakat Islam dari realiti yang beku dan jumud. Beliau telah berusaha dengan sesngguhnya untuk membebaskan pemikiran umat Islam dari cengkaman taqlid yang terkutuk itu dan menggembeleng semangat ke arah membebaskan diri dari realiti kerendahan yang tidak sesuai dengan kehendak agama mereka itu.

            Pengajaran-pengajaran al-Afghani terutama sekali di al-Azhar, telah berjaya mendidik segolongan ulama  yang benar-benar sedar terhadap kedudukan ini. Secara khususnya, obor perjuangan ini kemudiannya diambil oleh muridnya yang terdekat. As-Syaikh Muhammad Abduh yang dengan segera mengkritik realiti kelemahan umat Islam pada waktu itu.

Beliau kemudiannya melarang dengan keras sekali segala apa yang beliau lihat sebagai penghalang kepada kebangkitan semula umat Islam dan pengembeleng semula kegiatan pembinaan hukum Islam fiqh. Antara sasaran yang menjadi tumpuan kritik beliau ialah keburukan cara belajar dan segala perkara yang berkait dengannya termasuk hal-hal mengenai sukatan, penggunaan buku-buku teks dan rujukan serta kaedah-kaedah pengajaran yang digunakan.

Bagi tujuan ini beliau telah menulis banyak makalah yang bermutu tentang islah dan pembaharuan masyarakat Islam secara berdasarkan akhlak dan agama. Beliau juga telah mengadakan polemik dengan penulis-penulis besar eropah yang didalamnya beliau menyatakan kesilapan-kesilapan besar mereka di dalam bersikap dan membentuk pandangan terhadap agama Islam dan pengajarannya. Pandangan-pandangan beliau ini telah mendapat penerimaan yang baik di Eropah dan telah mendapat sanjungan tinggi dalam kalangan penulis di sana.

            Dengan gerakan-gerakan ini, sejarah perkembangan hukum Islam telah mula beransur-ansur menuju kearah zaman baru yang penuh dengan usaha dan perjuangan kearah kembali kepada nilai hukum Islam yang sebenarnya. Berdasarkan hadis daripada Thawban dan al-Mughirah:

لا يزال طائفة من أمتي ظاهرين حتى يأتيهم أمر الله
Sentiasa ada sekumpulan dikalangan umatku yang menegakkan (kebenaran) sehingga datangnya perintah Allah (kiamat)

7.0              Kesimpulan
Dari maklumat yang dijelaskan diatas, dapatlah disimpulkan bahawa seorang yang mencapai taraf mujtahid adalah diharamkan bertaqlid kepada mana-mana pendapat atau mazhab. Sementara bagi orang awam atau bukan mujtahid adalah haram berijtihad bahkan wajib bertaqlid, kerana mereka tidak memiliki ilmu dan alat yang membolehkan mereka berijtihad. Berijtihad tanpa ilmu sesat lagi menyesatkan.[15]

Ÿwur ß#ø)s? $tB }§øŠs9 y7s9 ¾ÏmÎ/ íOù=Ïæ 4 ¨bÎ) yìôJ¡¡9$# uŽ|Çt7ø9$#ur yŠ#xsàÿø9$#ur @ä. y7Í´¯»s9'ré& tb%x. çm÷Ytã Zwqä«ó¡tB ÇÌÏÈ  
Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
(Surah al-Israa’:36)

#sŒÎ)ur Ÿ@ŠÏ% ãNßgs9 (#qãèÎ7®?$# !$tB tAtRr& ª!$# (#qä9$s% ö@t/ ßìÎ6®KtR !$tB $uZøxÿø9r& Ïmøn=tã !$tRuä!$t/#uä 3 öqs9urr& šc%x. öNèdät!$t/#uä Ÿw šcqè=É)÷ètƒ $\«øx© Ÿwur tbrßtGôgtƒ ÇÊÐÉÈ  
Dan apabila dikatakan kepada mereka" Turutlah akan apa Yang telah diturunkan oleh Allah" mereka menjawab: "(Tidak), bahkan Kami (hanya) menurut apa Yang Kami dapati datuk nenek Kami melakukannya". Patutkah (Mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (Apa pun tentang perkara-perkara ugama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?
(Surah al-Baqarah:170)

Orang alim yang tidak sampai kepada martabat mujtahid seperti kebanyakan ulama sekarang juga perlu bertaqlid, tetapi mereka perlu pertingkatkan martabat dengan berusaha mengetahui dalil, hujah dan sumber yang menjadi sandaran hukum dalam mazhab masing-masing supaya fatwa yang dikeluarkan tidaklah dalam bentuk hukum sahaja tanpa disertakan dalil atau tempat rujukan.

(Tulisan ini adalah tugasan individu Syariah dan kehidupan Sem 6) 


[1] Abd Latif Muda, Rosmawati Ali, (2010), Pengantar Usul Fiqh, Pustaka Salam, hlm.273
[2] Abdul Latif Muda,(2003), Perbahasan Sejarah Perundangan Islam Dan Mazhab Fiqh, Pustaka Salam, hlm. 431
[3]   Abdul Latif Muda,(2003), Perbahasan Sejarah Perundangan Islam Dan Mazhab Fiqh, Pustaka Salam, hlm. 447
[4] Ibid
[5][5] Fadlan bin Mohd Othman,(2009), Pengenalan Ringkas Kepada Ilmu Ushul Al-Fiqh, Johor Bahru:Jahabersa, hlm. 136
[6] Abdul Latif Muda,(2003), Perbahasab Sejarah Perundangan Islam Dan Mazhab Fiqh, Pustaka Salam, hlm. 430
[7] Ahmad Termizi Yaacob,(2002), Serangan Monggol Ke Atas Dunia Islam, Selangor: Desiretech Enterprise
[8] Mahmood Zuhdi b Abdul Majid, (2004), Sejarah Pembinaan Hukum Islam, Kuala Lumpur: Jabatan Penerbitan Universiti Malaya, hlm. 214-215
[9] Ibid
[10] Ibid
[11]   Mahmood Zuhdi b Abdul Majid, (2004), Sejarah Pembinaan Hukum Islam, Kuala Lumpur: Jabatan Penerbitan Universiti Malaya, hlm. 215
[12] Ibid
[13] ibid
[14] Ibid
[15] Abdul Halim Mahmud. (1995). Islam dan Akal. Mohd Fakhruddin Abd. Mukti (trans.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia, hlm. 21

No comments: