I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 10 May 2012

IJTIHAD


1.      Ijtihad dan peranannya dalam pembinaan hukum

1.1.   Konsep ijtihad
Pada bahasa ijtihad berasal daripada perkataan (jahada) yang bermaksud “ mencurahkan segala kemampuan untuk memperolehi sesuatu daripada sesuatu perkara”. Perkataan ini menunjukkan perlakuan yang dilakukan secara bersungguh-sungguh lebih dari biasa dilakukan. Secara ringkasnya, ijtihad bererti bersungguh-sungguh atau bekerja keras untuk mendapatkan sesuatu.[1]

Pengertian ijtihad pada istilah banyak terdapat dalam buku-buku usul fiqh. Salah satu pengertiannya yang dikemukakan oleh ahli usul fiqh adalah “pengerahan segenap kesanggupan seorang ahli fiqh atau mujtahid untuk memperoleh pengetahuan tentang hukum-hakam syara’.”[2] Keadaan ini menunjukkan bahawa fungsi sebenar ijtihad ialah untuk mengeluarkan hukum syara’. Ijtihad tidak berlaku dalam bidang teologi dan akhlak. Ijtihad dalam istilah usul fiqh inilah yang banyak dikenali maksudnya dalam masyarakat.[3]

Menurut Harun Nasution ijtihad juga digunakan dalam bidang selain hukum Islam. Misalnya Ibn Taimiyyah menjelaskan bahawa ijtihad juga digunakan dalam bidang tasawuf dan lain-lain. Beliau juga mengatakan bahawa sebenarnya kaum sufi adalah mujtahid dalam masalah kepatuhan, sebagaimana mujtahid-mujtahid lain.[4]

Dalam pandangan ulama’ usul, ijtihad tidak terdapat pada ilmu kalam yang mempelajari ahkam syariat I’tiqadiyat, juga tidak pada tasawuf yang membahas ahkam syariat khuluqiyyah. Ibrahim Hosen dalam hal ini memberi makna dalam ruang lingkup fiqh sahaja. Dengan demikian, jika ada pendapat mengatakan ijtihad secara istilah berlaku dalam ruang lingkup akidah atau akhlak, jelas tidak dapat dibenarkan.[5]

      1.2       Ijtihad sebagai sumber hukum
Walaupun secara rasminya ijtihad diterima sebagai suatu sumber hukum baru sesudah kewafatan Rasulullah s.a.w, namun secara amalinya ijtihad telah lahir lama sebelum itu. Pada zaman Rasulullah masih hidup lagi ijtihad telahpun diamalkan oleh para sahabat bahkan oleh Rasulullah s.a.w sendiri. Banyak riwayat-riwayat mengenai ijtihad-ijtihad yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w sendiri ataupun sahabat sewaktu berada jauh daripada Rasulullah s.a.w.

Antara contoh ijtihad yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w ialah dalam kes tawanan perang Badar. Dalam perang tersebut tentera-tentera Islam telah menawan  banyak tentera musyrikin. Bagi mengambil langkah-langkah selanjutnya tehadap musuh yang ditawan itu Rasulullah s.a.w berbincang dengan para sahabat baginda. Keputusan akhir telah dibuat dengan menawarkan satu kaedah tebusan yang membolehkan mereka dibebaskan. Keputusan itu kemudian ditegur oleh Allah didalam al-Quran yang mensifatkan sebagai tidak sesuai dengan keadaan. Firman Allah:

$tB šc%x. @cÓÉ<oYÏ9 br& tbqä3tƒ ÿ¼ã&s! 3uŽó r& 4Ó®Lym šÆÏ÷WムÎû ÇÚöF{$# 4 šcr߃̍è? uÚttã $u÷R9$# ª!$#ur ߃̍ムnotÅzFy$# 3 ª!$#ur îƒÍtã ÒOŠÅ3ym ÇÏÐÈ  
Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Surah al-Anfal: 67)

Ijtihad yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w boleh dilihat dalam kes mereka yang menguzurkan diri dari menghadiri perang Tabuk. Persiapan untuk perang Tabuk telah dibuat didalam keadaan perih di musim panas. Keadaan ini telah menjadikan mereka yang lemah iman tidak berminat ditambah lagi terdapat golongan munafik yang cuba mengelakkan diri. Golongan-golongan ini beserta mereka yang benar-benar keuzuran meminta pengecualian daripada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w telah memberi kebenaran daripada hadir kepada semua yang meminta pengecualian tanpa membuat penilitian. Tindakan yang kurang wajar ini telah ditegur oleh Allah dengan Firmannya:

$xÿtã ª!$# šZtã zNÏ9 |MRÏŒr& óOßgs9 4Ó®Lym tû¨üt6tGtƒ šs9 šúïÏ%©!$# (#qè%y|¹ zMn=÷ès?ur šúüÎ/É»s3ø9$# ÇÍÌÈ  
Allah memaafkanmu (Wahai Muhammad), mengapa Engkau izinkan mereka (tidak turut berperang) sebelum nyata bagimu orang-orang Yang benar dan (sebelum) Engkau mengetahui orang-orang Yang berdusta?
(Surah at-Taubah: 43)

Ternyata dari kes ini bahawa nabi Muhammad s.a.w telah melakukan ijtihad.[6] Ijtihad ini dilakukan bukan kerana apa tetapi kerana ketiadaan wahyu yang menerangkan hukum yang dikehendaki. Biasanya apabila berlaku apa-apa kejadian atau seuatu kes yang belum mempunyai hukum yang sebenar Rasulullah akan menunggu wahyu daripada Allah yang akan turun dalam bentuk al-Quran  ataupun dalam bentuk  al-Hadis. Walaubagaimanapun kadang-kadang wahyu yang ditunggu itu tidak turun sedangkan kes yang dihadapi memerlukan penyelesaian segera. Untuk memenuhi keperluan itu Rasulullah s.a.w berijtihad mencari penyelesaian sebelum turunnya wahyu.[7]

Dalam setiap kes apabila ijtihad seperti ini berlaku, wahyu akan turun membenarkan atau membatalkan ijtihad yang dilakukan itu. Contoh yang diberikan diatas jelas dalam hal ini. Jadinya ijtihad sehingga waktu itu sahaja, belum merupakan sumber hukum yang sebenarnya kerana segala keputusannya tertakluk kepada wahyu yang dalam setiap kes akan menentukan sama ada tepat atau sebaliknya ijtihad yang dilakukan oleh Rasulullah itu. Oleh sebab itu sejarah perundangan Islam mencatatkan bahawa pada zaman hidup Rasulullah, sumber hukum Islam hanya dua iaitu al-Quran dan as-Sunnah.[8] Mengenai ijtihad yang dilakukan sahabat, banyak yang dilakukan oleh sahabat terutamanya berlaku sewaktu sahabat berkenaan berada  jauh daripada Rasulullah s.a.w dan menghadapi kes-kes yang tidak diketahui hukumnya.

1.3           Metodologi para sahabat tentang ijtihad
Didalam melaksanakan tugas ijtihad , para sahabat mempunyai pandangan dan cara yang teratur. Apabila timbul sesuatu kes yang memerlukan hukum mereka akan merujuk kepada al-Quran. Sekiranya terdapat nas yang jelas, mereka terus menentukan hukum berkenaan tanpa merujuk kepada mana-mana sumber yang lain lagi. Sekiranya nas tersebut sukar difahami atau mereka bertelingkah sesama mereka didalam memahaminya mereka akan merujuk kepada nas-nas al-Quran yang boleh membantu mereka memahaminya.[9]

Dalam kes tanah pertanian yang ditawan di Iraq dan Parsi. Para sahabat telah bertelingkah mengenai cara pembahagiannya. Sebagai khalifah, Umar tidak bersetuju dengan kaedah khumus  sebagaimana yang terdapat dalam al-Quran.

* (#þqßJn=÷æ$#ur $yJ¯Rr& NçGôJÏYxî `ÏiB &äóÓx« ¨br'sù ¬! ¼çm|¡çHè~ ÉAqß§=Ï9ur Ï%Î!ur 4n1öà)ø9$# 4yJ»tGuŠø9$#ur ÈûüÅ3»|¡yJø9$#ur ÇÆö/$#ur È@Î6¡¡9$# 
Dan ketahuilah, Bahawa apa sahaja Yang kamu dapati sebagai harta rampasan perang, maka Sesungguhnya satu perlimanya (dibahagikan) untuk (jalan) Allah, dan untuk RasulNya, dan untuk kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ibnus-sabil (orang musafir Yang keputusan),
(Surah al-Anfal: 41)

Pada pandangan Umar istilah harta ghanimah tidak termasuk harta-harta tetap seperti tanah-tanah itu. Kalaulah tanah-tanah itu dibahagikan mengikut kaedah ghanimah, negara akan kehilangan banyak sumber-sumber hasil yang sepatutnya didapati daripada tanah-tanah tersebut dalam bentuk cukai yang akan dibayar oleh tuan-tuan tanah berkenaan. Umar merasa perlu tanah-tanah itu dibekukan untuk faedah generasi akan datang dan berfaedah untuk pertahanan.[10]

Para pejuang dan tentera Islam tidak bersetuju langkah yang diambil Umar ini dan mereka beranggapan bercanggah dengan ketetapan berkenaan. Mereka berbincang selama tiga malam. Pada hari ketiga Umar memberitahu mereka sebenarnya ada ayat al-Quran yang menepati pendapat beliau yang tidak memasukkan harta rampasan seperti itu dalam kaedah ghanimah seperti dalam ayat diatas tetapi dalam kaedah Fai’ iaitu bentuk lain dari harta ghanimah. Firman Allah:

!$tBur uä!$sùr& ª!$# 4n?tã ¾Ï&Î!qßu öNåk÷]ÏB !$yJsù óOçFøÿy_÷rr& Ïmøn=tã ô`ÏB 9@øyz Ÿwur 7U%x.Í £`Å3»s9ur ©!$# äÝÏk=|¡ç ¼ã&s#ßâ 4n?tã `tB âä!$t±o 4 ª!$#ur 4n?tã Èe@à2 &äóÓx« ֍ƒÏs% ÇÏÈ   !$¨B uä!$sùr& ª!$# 4n?tã ¾Ï&Î!qßu ô`ÏB È@÷dr& 3tà)ø9$# ¬Tsù ÉAqß§=Ï9ur Ï%Î!ur 4n1öà)ø9$# 4yJ»tGuŠø9$#ur ÈûüÅ3»|¡yJø9$#ur Èûøó$#ur È@Î6¡¡9$# ös1 Ÿw tbqä3tƒ P's!rߊ tû÷üt/ Ïä!$uŠÏYøîF{$# öNä3ZÏB 4 !$tBur ãNä39s?#uä ãAqß§9$# çnräãsù $tBur öNä39pktX çm÷Ytã (#qßgtFR$$sù 4 (#qà)¨?$#ur ©!$# ( ¨bÎ) ©!$# ߃Ïx© É>$s)Ïèø9$# ÇÐÈ  
Dan apajua Yang Allah kurniakan kepada RasulNya dari peninggalan harta benda mereka (yang telah diusir itu, maka kamu tidak berhak mendapatnya), kerana kamu tidak memecut seekor kuda pun dan tidak menunggang seekor unta pun (untuk berperang mengalahkan mereka); tetapi Allah memberikan kekuasaan kepada Rasul-rasulNya mengalahkan sesiapa Yang dikehendakiNya (dengan tidak payah berperang); dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu

Apa Yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa Dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan Yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. dan apa jua perintah Yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya).
(Surah al-Hasyr: 6-7)

Apabila mendengar ayat ini para pejuang dan tentera Islam terus sahaja menyetujui pandangan Umar ini.

            1.4       Kepentingan ijtihad
Antara kepentingan ijtihad pada masa kini ialah bagi menjaga keberkekalan syariat Islam dan keanjalannya sesuai pada setiap zaman dan tempat. Allah s.w.t memfardhukan syariatnya sehingga hari kiamat dan menjadi penutup kepada segala syariat-syariat yang terdahulu. Penurunan al-Quran dan as-Sunnah Rasululullah s.a.w merupakan pembantu umat-umat manusia untuk mendapatkan sumber rujukan yang tepat bagi mengatasi masalah yang timbul pada setiap zaman.[11]

Ijtihad berperanan untuk memelihara keberkekalan syariat Islam dan menjadikannya anjal untuk diaplikasikan  sepanjang zaman. Kekuatan utamanya ialah ia merupakan sumber dari ilahi. Allah telah menyediakan wahyu ini sebagai suatu sumber panduan yang sempurna tinggi dan syumul agar mampu menjadi pelengkap kepada kehidupan Islam yang sebenar. Syariat ini dapat merialisasikan pelaksanaan ijtihad untuk kepentingan umum dan khususnya tidak mengira masa, tempat, ataupun keadaan.[12]

Agama sebagai fitrah semulajadi manusia juga merupakan antara kekuatan syariat Islam yang perlu dipatuhi. Ia juga mempunyai peranan besar dalam mempengaruhi jiwa manusia untuk terus mengekalkan tradisi penghasilan ijtihad dalam kehidupan bermasyarakat yang sentiasa mengalami perubahan.[13]

Selain itu kekuatan syariat Islam juga ialah pada syariat akal, pemikiran, kebebasan, keadilan, persamaan, syura, sistem, peraturan, perasaan , bertanggungjawab, toleransi, mudah dan menolak sebarang kesukaran. Unsur-unsur ini menjadi pendorong kepada pengeluaran ijtihad oleh para mujtahid selepas dinilai dalam semua aspek termasuklah dalam maqasid syar’iyyah[14] sebagaimana firman Allah:

 ßƒÌãƒ ª!$# ãNà6Î/ tó¡ãŠø9$# Ÿwur ߃̍ムãNà6Î/ uŽô£ãèø9$#
(dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.
(Surah al-Baqarah: 185)

Islam menggalakkan penggunaan akal dan ijtihad dengan memperbanyakkan kajian, pemerhatian, pemikiran, dan perancangan agar nikmat akal itu digunakan sebaik-baiknya dan tidak dibiarkan begitu sahaja. Penggunaan akal juga merupakan bukti tentang perbezaan yang begitu ketara antara umat Islam untuk terus mengaplikasi penggunannya sesuai dengan kehendak zaman.

 (Tulisan ini adalah salah satu tugasan syariah dan kehidupan sem 6)


[1] Muhammad Musa Towana,(1972), al-Ijtihad: Maza Hajatina Ilaihi fi Haza al-Asr, Dar al-Kutub al-Hadisah, hlm.97
[2] Muhammad Khudri Bik,(1981), Usul al-Fiqh, Beirut: Dar al-Fikr, hlm. 367
[3] Ali Yafie, (1998), Posisi Ijtihad Dalam Keutuhan Ajaran Islam, dalam Haidar Bagir dan Syafiq Basri (editor) Ijtihad Dalam Sorotan, Bandung: Mizan, , hlm. 68
[4] Harun Nasution,(1998), Ijtihad Sumber Ketiga Ajaran Islam, dalam Haidar Bagir dan Syafiq Basri (editor) Ijtihad Dalam Sorotan, Bandung: Mizan, hlm. 108-109
[5] Jalaluddin Rahmat, Ijtihad, hlm.182
[6] Muhammad Amin,(1991), Ijtihad Ibn Taimiyyah Dalam Bidang Fiqh Islam, Jakarta: INIS, hlm. 45-48
[7] Mahmood Zuhdi b Abdul Majid,(2004), Sejarah Pembinaan Hukum Islam, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, hlm. 78
[8] Muhammad Amin,(1991), Ijtihad Ibn Taimiyyah Dalam Bidang Fiqh Islam, Jakarta: INIS, hlm. 48
[9]   Mahmood Zuhdi b Abdul Majid,(2004), Sejarah Pembinaan Hukum Islam, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, hlm. 80
[10] Abu Yusof,(1302H), al-Kharaj, Kahirah, hlm. 25-31
[11] Al-Zuhaili, Wahbah, (2003), Ijtihad Baru Fiqh: Titik Tolak dan Alirannya, Johor: Peniagaan Jahabersa
[12] Ibid
[13] ibid
[14] Al-Zuhaili, Wahbah, (2003), Ijtihad Baru Fiqh: Titik Tolak dan Alirannya, Johor: Peniagaan Jahabersa 

No comments: